Monday, March 5, 2007

Maka Di CiptakaNya Laki-laki

Maka Diciptakan Laki2.....
Betapa beratnya menjadi seorang laki2

LELAKI

1. Lelaki lajang harus menanggung dosa sendiri apabila umurnya sudah baligh. Sementara dosa gadis lajang ditanggung oleh bapaknya.

2. Lelaki yg sudah menikah menanggung dosa sendiri, dosa isteri, dosa anak perempuan yang belum menikah dan dosa anak lelaki yang belum baligh.

BERATKAN !

3. Hukum menjelaskan anak laki2 bertanggung jawab atas ibunya dan sekiranya dia tidak menjalankan tanggung jawabnya maka dosa baginya, terutama anak laki2 yang tertua, sementara perempuan tidak, perempuan hanya perlu taat kepada suaminya. Isteri berbuat baik pahala dapat kepadanya dan apa bila berbuat yang tidak baik dosanya ditanggung oleh suaminya.

BERATKAN !

4. Suami harus menafkahi isterinya, ini wajib tapi isteri tidak. Walaupun begitu isteri boleh membantu. Haram bagi suami bertanya penghasilan isteri lebih-lebih lagi menggunakan penghasilan isteri tanpa izinnya.
Banyak hal lagi bagi Lelaki (lebih lagi bagi yang bergelar suami) yang perlu ditanggungnya. Kalau hendak dibayangkan beratnya dosa-dosa yang ditanggungnya, seperti gunung dengan semut.

Wanita

1. Wanita auratnya lebih susah dijaga dibanding laki2.

2. Wanita perlu meminta izin dari suaminya apabila hendak keluar rumah tetapi tidak sebaliknya.

3. Wanita persaksiannya kurang berbanding lelaki.

4. Wanita menerima warisan kurang dari lelaki.

5. Wanita perlu menghadapi kesusahan mengandung dan melahirkan anak.

6. Wanita wajib taat kpd suaminya tetapi suami tak perlu taat pd
isterinya (tetapi wajib taat kepada ibunya).

7. Talak! terletak di tangan suami dan bukan isteri.

8. Wanita kurang dlm beribadat kerana masalah haid dan nifas yg tak ada pada lelaki.

Pernahkah kita lihat sebaliknya?
Benda yg mahal harganya, akan dijaga dan dibelai serta disimpan di tempat yg tersembunyi dan aman. Sudah pasti intan permata tidak akan dibiarkan disimpan sembarangan bukan?

Itulah perbandingannya dgn seorg wanita. Wanita perlu taat kpd suami tetapi lelaki wajib taat kepada ibunya 3 kali lebih utama dari bapaknya. Bukankah ibu adalah seorang wanita? Wanita menerima warisan kurang dari lelaki tetapi harta itu menjadi milik peribadinya dan tidak perlu diserahkan kepada suaminya, manakala lelaki menerima warisan perlu menggunakan hartanya utk menafkahi isteri dan anak-anaknya.

Wanita perlu bersusah payah mengandung dan melahirkan anak, tetapi setiap saat dia didoakan oleh segala hewan, malaikat dan seluruh makhluk ALLAH di mukabumi ini, dan matinya jika karena melahirkan adalah syahid kecil. Sementara dosanya diampunkan ALLAH (dosa kecil).. Di akhirat Nanti, seorang lelaki akan mempertanggung jawabkan terhadap 4 wanita yakni: Isterinya, ibunya, anak perempuannya dan saudara perempuannya.

Sementara seorang wanita, tanggung jawab terhadapnya ditanggung oleh 4 org lelaki yaitu: suaminya, ayahnya, anak lelakinya dan saudara lelakinya. Seorang wanita boleh memasuki pintu Syurga melalui pintu mana saja yg disukainya, cukup dgn 4 syarat saja: Sholat 5 waktu, puasa bulan Ramadhan, taat suaminya dan menjaga kehormatannya.
Seorg lelaki perlu pergi berjihad fisabilillah tetapi wanita jika taat kepada suaminya serta menunaikan tanggung jawabnya kepada ALLAH akan turut menerima pahala seperti pahala org pergi berperang fisabilillah tanpa perlu mengangkat senjata.

No comments:

About Me

'Apabila cinta memanggilmu, ikutilah dia, walau jalannya terjal berliku-liku. Dan apabila sayapnya merangkummu, pasrahlah serta menyerah, walau pedang tersembunyi di sela sayap itu melukaimu. Dan jika dia berbicara kepadamu, percayalah, walau ucapannya membuyarkan mimpimu, bagai angin utara mengobrak-abrik pertamanan. Sebab sebagaimana cinta memahkotaimu, demikuan pula dia menyalibmu. Demi pertumbuhanmu, begitu juga pula demi pemangkasanmu. Sebagaimana dia membumbung, mengecup puncak-puncak ketinggianmu, membelai mesra ranting-ranting terlembut yang bergetar dalam cahaya matahari, demikian pula dia menghunjam ke dasar akarmu, mengguncang-guncangnya dari ikatanmu dengan tanah Demikianlah pekerti Cinta atas diri manusia, supaya kau pahami rahasia hati, dan kesadaran ini menjadikanmu segumpal hati kehidupan. Cinta tidak memberikan apa-apa, kecuali keseluruhan dirinya, utuh penuh. Pun tidak mengambil apa-apa, kecuali dari dirinya sendiri. Cinta tidak memiliki atau pun dimiliki, karena cinta telah cukup untuk cinta.

Have a Good Day

Have a Good Day